نوشته شده توسط : pr.y.gh

كوه آتشفشاني ميراپي پس از كاهش وضعيت هشدار آن در روز چهارشنبه، بار ديگر بيرون دادن توده‌هاي گاز و ابرهاي داغ را ازسر گرفت.

به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاري اندونزي (آنتارا)، “هرو” از مركز مراقبت فعاليت كوه واقع در “كليورانگ” از ناحيه سليمان در جاوه مركزي گفت: توده هاي گاز و ابرهاي داغ تا شعاع يك كيلومتري از دهانه ميراپي را پوشانده است.

يكي از عوامل در نظر گرفته شده در تقليل وضعيت هشدار ميراپي اين بود كه اين كوه آتشفشاني از تاريخ ‪ ۱۳‬ژوئن (‪ ۲۳‬خرداد) توده ابرهاي داغ بيرون نداده و در طي اين مدت نيز فعاليت آتشفشاني آن همواره رو به كاهش بوده است.

دانشمندان اندونزيايي روز چهارشنبه سطح وضعيت هشدار را در اغلب دامنه‌هاي كوه ميراپي تقليل دادند.

“سوباندريو” سرپرست مركز آتشفشان شناسي استان “يوگيكارتا” واقع در جاوه مركزي گفته بود: وضعيت هشدار تمام دامنه‌ها بجز دامنه جنوبي كوه يك سطح كاهش داده شده، اما دامنه جنوبي همچنان در بالاترين وضعيت هشدار يعني كد قرمز قرار خواهد داشت.

كوه ميراپي از زمان افزايش فعاليت آتشفشاني خود در تاريخ ‪ ۱۳‬ماه مه (‪ ۲۳‬ارديبهشت) در بالاترين وضعيت هشدار آتشفشاني قرار گرفت و دانشمندان نگران يك فوران قريب الوقوع بودند.

ماه گذشته دو نفر از اهالي دامنه‌هاي كوه در داخل يك انبار و در زير انبوهي از بقاياي آتشفشاني كه توسط ابرهاي داغ و سوزان بر روي دامنه‌هاي كوه پاشيده مي‌شد، جان باختند.

با تشديد فعاليت ميراپي در ماههاي اخير ‪۱۵‬هزار نفر از ساكنان دامنه‌هاي آن منازل خود را ترك كردند كه اكثر آنها هم‌اكنون به محل زندگي خود بازگشتند.

پيش از اين مسوولان وزارت كشاورزي اندونزي اعلام كردند كه فوران خاكستر داغ از ميراپي در طول ماههاي اخير هزاران هكتار از محصولات كشاورزي اين منطقه را نابود كرد.

سخنگوي دفتر كشاورزي استان جاوه مركزي گفت: خاكسترهاي سوزان منتشر شده توسط ميراپي در ماههاي اخير مجموعا محصول سه‌هزار و ‪ ۴۵‬هكتار از زمين‌هاي زراعي نواحي “ماگه لنگ”، “بويولالي” و ” كلاتن” در استان جاوه مركزي را نابود كرد.

“ايمان بوريانتو” افزود: بيشترين خسارت مربوط به ناحيه ماگه لنگ بوده كه يك هزار و ‪ ۹۸۴‬هكتار از زمينهاي زراعي آن با محصولات متنوعي چون برنج، ذرت، سيب زميني و سبزيجات نابود شد كه داراي ارزشي معادل ‪ ۵۱/۲‬ميليارد روپيه بوده است.

وي همچنين زمين‌هاي زراعي آسيب ديده در نواحي بويولالي و كلاتن را به ترتيب ‪ ۶۲۷‬و ‪ ۴۳۳‬هكتار و ضرر ناشي از آن را ‪ ۵/۹‬و ‪ ۲/۳۵‬ميليارد روپيه اعلام كرد.

پيش از اين ، ساكنان دامنه‌ها و نواحي اطراف كوه آتشفشاني ميراپي مجبور به فروش احشام خود شده بودند.

فروش اجباري حيوانات بدليل ريزش باران خاكستر بر منطقه و عدم امكان تهيه آب و غذا براي آنان اعلام شد.

روستاييان ساكن دامنه‌هاي ميراپي بخاطر نگراني از تلف شدن حيوانات اهلي، مجبور شدند احشام خود را زير قيمت به دلالان و تجار محلي بفروشند.

ميراپي يكي از ‪ ۱۲۹‬كوه آتشفشان فعال اندونزي است كه بر روي “حلقه آتش” قرار دارد.

اين حلقه شامل يك سري از گسلها و شكست‌هاي پوسته زمين است كه از نيمكره غربي تا ژاپن امتداد دارد.

آخرين فوران ميراپي در سال ‪ ۱۹۹۴‬ميلادي با ايجاد ابرهاي سوزاني همراه بود كه منجر به مرگ ‪ ۶۰‬نفر شد.

همچنين در فوران سال ‪ ۱۹۳۰‬اين كوه آتشفشاني، يكهزار و‪ ۳۰۰‬نفر كشته شدند.




:: بازدید از این مطلب : 488
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: